Warsztaty pt. “Niepełnosprawni są wśród nas”
Młodzież Gimnazjum w Zbicznie uczestniczyła w warsztatach
„Niepełnosprawni są wśród nas” – tolerancja wobec osób niepełnosprawnych
14 listopada 2015 roku w Gimnazjum w Zbicznie przeprowadzono na godzinach wychowawczych warsztaty „Niepełnosprawni są wśród nas”.
Głównym celem zajęć było:
• Uwrażliwienie uczniów na zagadnienie niepełnosprawności,
• Kształtowanie empatii oraz pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych,
• Zapoznanie uczniów z podstawowymi rodzajami niepełnosprawności,
• Motywowanie uczniów do przełamywania barier i lęku przed kontaktem z osobami niepełnosprawnymi,
• Zachęcenie uczniów do burzenia funkcjonujących w świadomości społecznej stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych,
• Zwrócenie uwagi na konieczność przeciwdziałania marginalizacji osób niepełnosprawnych.
Motto zajęć:
„ Tylko głupcy chcą, żeby ludzie wszyscy byli podobni do siebie. Kto rozumny, tego cieszy, że są na świecie; dzień i noc, lato i zima, młody i stary, że jest i motyl i ptak, że są różne kolory kwiatów i oczu ludzkich, że są dziewczęta i chłopcy. Kto nie lubi myśleć, tego niecierpliwi rozmaitość, która zmusza do myślenia.”
(J. Korczak).
Uczennice klasy II a pod kierunkiem wychowawczyni przygotowały pokaz multimedialny „Niepełnosprawni są wśród nas”. Pokaz ten reprezentowały w poszczególnych klasach. Był on zaczątkiem dyskusji w klasach pod kierunkiem wychowawców.
Uczniowie na podstawie wiersza układali własną definicję tolerancji, wskazywali jakie zachowania można uznać za nietolerancyjne.
Na podstawie prezentacji zastanawiali się kto to jest osoba niepełnosprawna i jakie może mieć problemy w swoim życiu?
Podawane były przykłady osób niepełnosprawnych i starano się podać cechy takiej osoby. Stwierdzono, że takie osoby nie różnią się od rówieśników. Często mają do zaoferowania wiele pozytywnych aspektów życia.
Uczniowie pracując w grupach przyglądali się ilustracjom i odpowiadali na pytanie czy osoba niepełnosprawna może osiągać sukcesy? Podawali znane im przykłady takich osób sukcesu.
Byli to zarówno sportowcy, jak i ludzie kultury – malarze, pisarze śpiewacy, kompozytorzy.
Typowym przykładem silnej osobowości jaką podawali jest Janek Mela – podróżnik, który pokonał w jednym roku dwa koła podbiegunowe.
Uczniowie odgrywali również dramy do przedstawionej sytuacji:
„Jesteś osobą niepełnosprawną poruszającą się na wózku inwalidzkim. Na twojej drodze pojawiła się przeszkoda w postaci wysokiego progu, którego bez pomocy drugiej osoby nie jesteś w stanie pokonać. Próbujesz prosić o pomoc przechodniów, jednak nikt nie zwraca na ciebie uwagi ponieważ tak bardzo się spieszą…”
Następnie opisywali towarzyszące im uczucia.
Kończąc zajęcia podkreślono że:
· Podobne problemy często takie same radości osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych są dowodem na to, że tak bardzo się od siebie nie różnimy.
· Osoby niepełnosprawne również mają swoje lepsze i gorsze dni
· Istnieje wiele rzeczy, które można robić wspólnie z osobą niepełnosprawną – odrabianie lekcji, zabawa, hobby
· Niepełnosprawność nie umniejsza godności człowieka
· Osoba niepełnosprawna ma takie same potrzeby jak pełnosprawna.
Młodzież układała hasła na plakaty np.:
KAŻDY MA PRAWO ŻYĆ, UCZYĆ SIĘ, BAWIĆ SIĘ, KOCHAĆ, REALIZOWAĆ SWOJE MARZENIA I CELE ŻYCIOWE.
KAŻDY JEST INNY, ALE WSZYSCY MAJĄ RÓWNE PRAWA.
Organizator
Jolanta Wojtkiewicz