Warsztaty pt. „Niepełnosprawni są wśród nas”

17-11-15 Administrator 0 comment

Młodzież Gimnazjum w Zbicznie uczestniczyła w warsztatach

„Niepełnosprawni są wśród nas” – tolerancja wobec osób niepełnosprawnych

14 listopada 2015 roku w Gimnazjum w Zbicznie przeprowadzono na godzinach wychowawczych warsztaty „Niepełnosprawni są wśród nas”.

Głównym celem zajęć było:
• Uwrażliwienie uczniów na zagadnienie niepełnosprawności,

• Kształtowanie empatii oraz pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych,
• Zapoznanie uczniów z podstawowymi rodzajami niepełnosprawności,
• Motywowanie uczniów do przełamywania barier i lęku przed kontaktem z osobami  niepełnosprawnymi,
• Zachęcenie uczniów do burzenia funkcjonujących w świadomości społecznej stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych,
• Zwrócenie uwagi na konieczność przeciwdziałania marginalizacji osób niepełnosprawnych.

 Motto zajęć:

„ Tylko głupcy chcą, żeby ludzie wszyscy byli podobni do siebie. Kto rozumny, tego cieszy, że są na świecie; dzień i noc, lato i zima, młody i stary, że jest i motyl i ptak, że są różne kolory kwiatów i oczu ludzkich, że są dziewczęta i chłopcy. Kto nie lubi myśleć, tego niecierpliwi rozmaitość, która zmusza do myślenia.”
(J. Korczak).

Uczennice klasy II a pod kierunkiem wychowawczyni przygotowały pokaz multimedialny „Niepełnosprawni są wśród nas”. Pokaz ten reprezentowały w poszczególnych klasach. Był on zaczątkiem dyskusji w klasach pod kierunkiem wychowawców.

Uczniowie na podstawie wiersza układali własną definicję tolerancji, wskazywali jakie zachowania można uznać za nietolerancyjne.

Na podstawie prezentacji zastanawiali się kto to jest osoba niepełnosprawna i jakie może mieć problemy w swoim życiu?

Podawane były przykłady osób niepełnosprawnych i starano się podać cechy takiej osoby. Stwierdzono, że takie osoby nie różnią się od rówieśników. Często mają do zaoferowania wiele pozytywnych aspektów życia.

Uczniowie pracując w grupach przyglądali się ilustracjom i odpowiadali na pytanie czy osoba niepełnosprawna może osiągać sukcesy? Podawali znane im przykłady takich osób sukcesu.

Byli to zarówno sportowcy, jak i ludzie kultury – malarze, pisarze śpiewacy, kompozytorzy.

Typowym przykładem silnej osobowości jaką podawali jest Janek Mela – podróżnik, który pokonał w jednym roku dwa koła podbiegunowe.

 

Uczniowie odgrywali również dramy do przedstawionej sytuacji:
„Jesteś osobą niepełnosprawną poruszającą się na wózku inwalidzkim. Na twojej drodze pojawiła się przeszkoda w postaci wysokiego progu, którego bez pomocy drugiej osoby nie jesteś w stanie pokonać. Próbujesz prosić o pomoc przechodniów, jednak nikt nie zwraca na ciebie uwagi ponieważ tak bardzo się spieszą…”
Następnie opisywali towarzyszące im uczucia.

 

Kończąc zajęcia podkreślono że:

·        Podobne problemy często takie same radości osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych są dowodem na to, że tak bardzo się od siebie nie różnimy.

·        Osoby niepełnosprawne również mają swoje lepsze i gorsze dni

·        Istnieje wiele rzeczy, które można robić wspólnie z osobą niepełnosprawną – odrabianie lekcji, zabawa, hobby

·        Niepełnosprawność nie umniejsza godności człowieka

·        Osoba niepełnosprawna ma takie same potrzeby jak pełnosprawna.

 

Młodzież układała hasła na plakaty np.:

KAŻDY MA PRAWO ŻYĆ, UCZYĆ SIĘ, BAWIĆ SIĘ, KOCHAĆ, REALIZOWAĆ SWOJE MARZENIA I CELE ŻYCIOWE.


KAŻDY JEST INNY, ALE WSZYSCY MAJĄ RÓWNE PRAWA.


Organizator

Jolanta Wojtkiewicz

 

IMG_4988.jpg IMG_4989.jpg IMG_4991.jpg
IMG_4993.jpg IMG_4994.jpg IMG_5002.jpg
IMG_5003.jpg IMG_5005.jpg