Wycieczka do Krakowa

30-09-19 Administrator 0 comment

We wrześniu uczniowie naszej szkoły pojechali na wycieczkę na południe Polski. Trasa obejmowała Wieliczkę – Kraków – Ojców. Zaczęliśmy zwiedzanie od Kopalni Soli „Wieliczka” – kopalni soli kamiennej, w Wieliczce pod Krakowem. Od XIII wieku do 1772 wspólnie z kopalnią soli „Bochnia” wchodziła w skład żup krakowskich. W 1976 roku kopalnia wpisana została do krajowego rejestru zabytków. Dwa lata później wpisana przez UNESCO na pierwszą Listę światowego dziedzictwa. W 1989 roku Kopalnia Soli „Wieliczka” poszerzyła Listę Światowego Dziedzictwa Zagrożonego, z której została skreślona w 1998 roku. Od 1994, to także pomnik historii Polski. 30 czerwca 1996 roku zaprzestano całkowicie eksploatacji złoża. Kopalnia soli Wieliczka w 2007 r. w plebiscycie „Rzeczpospolitej” została uznana za jeden z siedmiu cudów Polski. Po podziemiach solnych oprowadzał nas i bardzo ciekawie opowiadał przewodnik. Następny, cały dzień spędziliśmy w Krakowie. Na Zamku Królewskim na Wawelu zwiedziliśmy komnaty królewskie. Wawel – wzgórze na Pomoście Krakowskim, w Krakowie, w Dzielnicy I Stare Miasto, na lewym brzegu Wisły, historyczna dzielnica Krakowa. Wzgórze wznosi się na wysokość ok. 228 m n.p.m. Na nim znajdują się dwa zabytkowe zespoły budowlane: Zamek Królewski na Wawelu i bazylika archikatedralna św. Stanisława i św. Wacława. Odwiedziliśmy również legendarnego smoka wawelskiego. Dalej przeszliśmy na Kazimierz . Od powstania w XIV wieku do przełomu XVIII i XIX wieku był samodzielnym miastem, położonym na południe od Krakowa, oddzielonym od niego nieistniejącą już odnogą Wisły. Jego północno-wschodnią część zajmowała dzielnica żydowska. Przez wiele wieków Kazimierz był miejscem współistnienia i przenikania się kultury żydowskiej i chrześcijańskiej. Obecnie stanowi jedną z ważniejszych atrakcji turystycznych Krakowa, jest też jednym z ośrodków życia kulturalnego miasta. Nasze zwiedzanie kontynuowaliśmy na Starówce. Na Rynku Głównym zobaczyliśmy Sukiennice (stąd pochodzi większość zakupionych pamiątek), kościółek Św. Wojciecha, samotną wieżę dawnego ratusza oraz jeden z symboli miasta – kościół Mariacki z monumentalnym ołtarzem Wita Stwosza we wnętrzu. Późnym wieczorem zeszliśmy do podziemnego miasta w Krakowie. Na zakończenie dnia świętowaliśmy na słodko urodziny Ali. Następnego dnia udaliśmy się do Pieskowej Skały w Ojcowskim Parku Narodowym – renesansowego zamku nazywanego „Małym Wawelem”. Pod skałą „Maczugą Herkulesa” obowiązkowa sesja zdjęciowa. W dobrych humorach ruszyliśmy w drogę powrotną do Zbiczna. Tu już czekali na nas stęsknieni rodzice.

Opiekunkami w czasie wycieczki były panie Longina Jasieniecka i Jolanta Wojtkiewicz.