Program “Aktywna Tablica”

„Aktywna tablica” to program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019. W ramach programu szkoły podstawowe zostaną wyposażone w tablice interaktywne, projektory, głośniki czy interaktywne monitory dotykowe. W Zespole Szkół w Zbicznie program realizowany jest od września 2019r. Główny cel programu to  pomoc uczniom oraz nauczycielom rozwijać umiejętność stosowania nowoczesnej technologii informacyjno – komunikacyjnej.

W ramach programu szkoła wzbogaciła się o dwa 65 – calowe, nowoczesne monitory interaktywne, które są wspaniałym urozmaiceniem i alternatywą dla prowadzonych zajęć lekcyjnych. Monitor interaktywny  pozwala nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje z wykorzystaniem najbardziej naturalnych dla uczniów programów interaktywnych, gier i materiałów multimedialnych. Dzięki urządzeniu interaktywnemu nauczyciel prowadzi dynamiczną lekcję, gdzie oprócz zapisania przez niego niezbędnych informacji, w szybki sposób włącza odpowiedni do tematu lekcji film czy pokazuje zdjęcia. Zaraz potem wybiera ćwiczenia interaktywne utrwalające materiał lub sprawdzające na ile materiał został przyswojony. Cały scenariusz lekcji nauczyciel przygotowuje wcześniej, co pozwala zaoszczędzić mu dużo czasu na lekcji.  Dzięki tak poprowadzonej lekcji uczniowie nie są znudzeni, a wykorzystywanie programów, gier edukacyjnych i ćwiczeń interaktywnych sprawia, że uczniowie bardziej angażują się w lekcję. Dzięki temu zajęcia odbywają się w środowisku  dzisiejszych uczniów czyli komputerowym. Nauczyciel przygotowuje własne materiały korzystając z dołączonego do tablicy oprogramowania jak również korzysta z bezpłatnych programów i materiałów dostępnych w Internecie.

Funkcję szkolnego e – koordynatora projektu pełni p. Rafał Laskowski- – nauczyciel fizyki i matematyki w Zespole Szkół w Zbicznie. Dyrektor szkoły p. Urszula Pomianowska powołała nauczycielskie zespoły samokształceniowe.

Zmiany sposobu nauczania dla uczniów

  • zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania na wiele zmysłów
  • dużo większa różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji
  • dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego monitor interaktywny i w Internecie
  • możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów
  • nauczyciel może wykorzystywać obrazy graficzne, zdjęcia i filmy dla wzmocnienia percepcji wzrokowej
  • łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.

Konspekty lekcji z wykorzystaniem TIK

  1. Rodzaje i skutki oddziaływań TIK
  2. Dodawanie liczb sposobem pisemnym TIK
  3. Prawo Pascal TIK
  4. Owady TIK
  5. Świat tworzyw sztucznych TIK
  6. Otrzymywanie CO2 TIK
  7. Kwasy beztlenowe TIK 
  8. Primary school TIK

 

img_20191203_100243_resized_20191203_050714427.jpg img_20191203_100312_resized_20191203_050714981.jpg

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast