Ekologia w szkole

 

KODEKS MŁODEGO EKOLOGA

Ø  Czyste łąki, wody, lasy to zadania po wsze czasy.

Ø  Dbamy o rośliny i zwierzęta niech każda istota jest uśmiechnięta.

Ø  Nie depczemy trawników, do chodzenia używamy chodników.

Ø  Czyste powietrze mieć chcemy zatem rowerami jeździć będziemy!

Ø  Piramidę zdrowia znamy i jej zasad przestrzegamy.

Ø  Bez pożywnego super śniadania nie powinniśmy wychodzić z rana.

Ø  Na obiad zjadamy dania rozmaite, pamiętając by je łączyć należycie.

Ø  W ciągu dnia wody dużo pijemy od niej na pewno nie utyjemy.

Ø  Odpadki wyrzucamy do śmietnika odpowiedniego koloru pojemnika.

Ø  Zakręcaj wodę mój przyjacielu, wody jest mało a chętnych na nią wielu.

Ø  Energię co dzień oszczędzamy, zbędne światełko wygaszamy.

***********************************************************

 I Powiatowy Konkurs „Uczymy się ratować”

      W dniu 30 kwietnia w Zespole Szkół w Zbicznie odbył się I Powiatowy Konkurs „ Uczymy się ratować”.Dziewięć 3-osobowych zespołów ze szkół naszego powiatu zmagało się z pytaniami teorią i praktyką udzielania pierwszej pomocy ofiarom różnych wypadków. Komisja konkursowa w składzie : Z. Ługowska- przedstawicielka Sanepidu , M. Witkowski- ratownik medyczny,
P. Kowalski- strażak ratownik , wyłoniła zwycięzców.
W kategorii klas I-III zwyciężyli uczniowie z  Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Nr 1 w Brodnicy:Monika Białek, Kinga Kotowska i Agata Lewandowska.
W kategorii klas IV-VI :
I miejsce – Szkoła Podstawowa w Zbicznie :Adam Kędziorski, Kacper Dolecki i Adrian Rumiński
II miejsce – Zespół Szkolno- Przedszkolny  Nr 4 w Brodnicy: Wiktoria Krośnicka, Alicja Drożdzińska i Natalia Jankowska,
III miejsce-  Zespół  Szkolno- Przedszkolny  Nr 1 w Brodnicy : Adrian Jamroży, Patrycja Giżewska i Jakub Wątorowski.
Patronat honorowy nad konkursem objął Poseł RP -Zbigniew Sosnowski.
Nagrody dla zwycięzców, uczestników i opiekunów zespołów , za które organizator konkursu serdecznie dziękuje, ufundowali : poseł Z. Sosnowski , Gminna komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Zbicznie, Stowarzyszenie „Zgodnie z Naturą i Tradycją” w Zbicznie ,Starostwo Powiatowe w Brodnicy, Komenda Powiatowa Policji w Brodnicy, Komenda Powiatowa Straży Pożarnej w Brodnicy.
Organizator konkursu- Zespół Szkół w Zbicznie serdecznie dziękuje Szpitalowi Powiatowemu w Brodnicy, Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Brodnicy i Komendzie Powiatowej Policji w Brodnicy za cenne wskazówki, rady i pomoc w przeprowadzeniu tego przedsięwzięcia.

 

 **********************************************************

 SZKOLNY DZIEŃ ZDROWIA

11 kwietnia uczniowie klas I-III  obchodzili Szkolny Dzień Zdrowia. Zabawa i nauka zarazem polegała na prezencji  przez klasę wybranej grupy owocowo- warzywnej. Klasy  przygotowały plakaty dotyczące walorów , zalet spożywania danej grupy warzyw i owoców, prezentowały związane z tematem piosenki, wiersze. Aby otrzymać nagrodę musiały poprawnie wykonać przygotowane dla nich zadania, pokonać tor przeszkód. Zadania dotyczyły tematu zdrowego odżywiania i właściwego , zdrowego stylu życia. Nagrodą dla wszystkich uczestników były zdrowe i pełne witamin owoce. W czasie imprezy rozstrzygnięty również  został konkurs plastyczny Wszystkim dopisywał uśmiech na twarzy
Nagrody mogliśmy zakupić dzięki finansowemu wsparciu p. Mariusza Jakubowskiego – radnego gminy Zbiczno. Pomoc w realizacji naszej imprezy zaoferowała również p. B. Węgrzynowska, p. E.Malinowska i p. M.Pietrzak. Serdecznie dziękujemy.

 

**********************************************************

Dzień Ziemi

  W  tym roku szkolnym Dzień Ziemi obchodziliśmy pod hasłem „ Zdrowa Ziemia – Zdrowy Człowiek”.

Zdrowie kojarzy się z prawidłowym odżywianiem, które ma podstawowe znaczenie dla każdego człowieka.

Uczniowie klas IV-VI przygotowali inscenizację, w której przedstawili zasady prawidłowego odżywiania się, złe nawyki żywieniowe, które są przyczyną otyłości i wielu chorób u dzieci i dorosłych. Następnie przedstawiciele klas zaprezentowali  „witaminowe plakaty” ( wcześniej każda klasa opracowała wylosowaną witaminę). Można było dowiedzieć się jakie znaczenie mają witaminy, w jakich produktach jest ich najwięcej, co się dzieje gdy mamy niedobór witamin w organizmie lub ich nadmiar.

Na zakończenie wszyscy obejrzeli  film  „Jaskiniowcy” z cyklu „Śmietnik w mojej głowie”.

 

 

 *****************************************************************

Opis wydarzenia

„MASTERCHEF – ZDROWO – PRZEKĄSKOWO”

 

Wydarzenie społeczne zatytułowane MASTERCHEF – ZDROWO – PRZEKĄSKOWO” przeprowadzono w Gimnazjum w Zbicznie w trzech etapach – w formie warsztatów przygotowanych przez uczniów klasy III b, oraz konkursu kulinarnego na przekąskę jako drugie śniadanie i podwieczorek.

Słowa poety Jana Kochanowskiego były mottem spotkania. 

„Szlachetne zdrowie

nikt się nie dowie

jako smakujesz

aż się zepsujesz.”

Warunkiem sprawnego funkcjonowania naszego organizmu i zachowania zdrowia jest przestrzeganie zasad właściwego odżywiania się, ale również aktywność fizyczna.

Większość z nas zna podstawowe zasady piramidy żywieniowej. Niestety często zapominamy przekładać wiedzę na codzienną praktykę. W tym celu młodzież z klasy III b, przygotowała na podstawie materiałów programu „Żyj smacznie i zdrowo”, warsztaty dla całej społeczności gimnazjalnej, pracowników gimnazjum i chętnych rodziców  MASTERCHEF – ZDROWO – PRZEKĄSKOWO” . Zaczęto od własnej edukacji, wykorzystując scenariusze z programu WINIARY. Następnie zaprojektowano warsztaty i konkurs. Przeprowadzono kilka prób, wykonano plakaty, krzyżówki.

Poszczególne klasy wylosowały swoje kolory i podczas projektu prezentowały się w nich. Dla prowadzących rodzice sponsorowali materiał i uszyto dla każdego piękne niebieskie fartuszki. Każdy uczeń przygotował i przedstawił ciekawe wiadomości.

a)        jak uniknąć napadów wilczego głodu

b)       ile posiłków powinno się spożywać w ciągu dnia

c)        plan spożywania 5 posiłków dziennie

d)       II śniadanie i podwieczorek

e)        regularne jedzenie z zachowaniem 3 – 4 godzinnych przerw

f)        zapotrzebowanie energetyczne dla chłopców i dziewcząt

g)       przykładowe porcje żywności

h)       inteligentne sposoby określania właściwej porcji

i)         przedmiotowy przewodnik właściwej porcji

j)         porównywanie porcji różnych posiłków prawidłowo zbilansowanych

k)       co to jest przekąska?

Po prelekcji uczniowie poszczególnych klas rozwiązywali krzyżówkę racjonalnego odżywiania.

Zdrowie i piękna sylwetka to nie tylko zbilansowana dieta ale również aktywność fizyczna. Każda klasa odznaczająca się wylosowanym wcześniej kolorem, przedstawiła zestaw ćwiczeń śródlekcyjnych.

Na zakończenie zwrócono uwagę, że zbilansowana dieta oparta na produktach ze wszystkich grup spożywczych zapewnia dostęp do niezbędnych składników odżywczych.

W następnych dwóch tygodniach wszyscy uczniowie na godzinach wychowawczych przystąpili do konkursu „MASTERCHEF – ZDROWO – PRZEKĄSKOWO”. Przygotowywali przykładowe przekąski na drugie śniadanie, a za tydzień przekąski na podwieczorek. Ich zmagania obserwowała i oceniała komisja konkursowa. W jej skład wchodziła pani dyrektor, rodzic i uczeń.

Brano pod uwagę prawidłową porcję przekąski, różnorodność, i estetykę przygotowanych dań.

W organizacji konkursu kulinarnego mieliśmy duże wsparcie pani dyrektor, rodziców, oraz wychowawców.

Podobnie jak w znanym programie telewizyjnym „MASTERCHEF”, przygotowaliśmy spiżarnię z podstawowymi produktami na drugie śniadanie i podwieczorek.  

Misją tego wydarzenia było przekazanie gimnazjalistom w ciekawy, atrakcyjny dla nastolatków sposób, wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania oraz zachęcenie ich do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania.

 

 

 *********************************************

Wiadomości z KĄCIKA MŁODEGO OGRODNIKA

W ramach realizacji projektu „Mały ogrodnik”, uczestnicy koła przyrodniczego (uczniowie klasy IV) utworzyli w szkole zakątek roślin. Za zgodą p. dyrektor  zagospodarowali pomieszczenie po sklepiku szkolnym (niewielkie, ale słoneczne).  Przygotowali materiały do rozpoczęcia hodowli roślin (małe szklarenki, doniczki, skrzynki, ziemię, nasiona, cebulki, sadzonki roślin). Po zapoznaniu się z wymogami roślin założyli mini ogródek botaniczny. Uczniowie systematycznie opiekują się roślinkami, notują swoje obserwacje i wnioski.

Celem projektu jest między innymi :

·         kształtowanie umiejętności hodowania  i pielęgnowania roślin,

·         poznawanie warunków wzrostu roślin,

·         sposobów rozmnażania roślin,

·         obserwowanie roślin w różnych stadiach rozwojowych,

·         systematyczne pielęgnowanie roślin.

 

 

Audyt dla klas młodszych SP

do pobrania w pliku pdf

 pdf

Audyt dla klas starszych SP

do pobrania w pliku pdf

 pdf

Audyt dla klas młodszych SP

 

do pobrania w pliku doc

 pdf

Audyt dla klas starszych SP

do pobrania w pliku doc

 pdf